Kløe - hvorfor? Hvad?

Min hund klør sig!

Det kan være den klør sig med poterne, men det kan også være den bider eller slikker sig selv meget, at den ofte gnider sig mod sofahjørnet, mod fliserne i haven, på græsset osv. Det kan være den ryster meget på hovedet. Alle tegn kan være tegn på kløe, men også på smerte!

Kraftig kløe/smerte kan være så generende for hunden at man måske ser forandringer i adfærden med øget agressivitet, øget opsøgende adfærd, gemmeadfærd mv.

Kløe opstår fordi nerverne i huden påvirkes af irriterende stoffer. De stoffer kan komme fra hudens  egne celler (allergi), eller udefra fra fx loppespyt, bakterier etc.

Der er rigtig mange årsager til kløe hos hund, og det kan være noget simpelt som et lille sår der er gået betændelse i, lopper eller andre parasitter, men også generel hudbetændelse, allergi, hormonelle sygdomme m.m.

Fælles for alle tilfælde er at, når hunden klør sig/har overdrevet slikkeadfærd, så skal man tænke på at den er meget generet af det, og at man skal handle. Tænk på hvordan man selv ville have det, hvis man havde konstant kløe/smerte! Det kan man blive vanvittig af. Hunden oplever det samme!

Derfor skal man gøre noget!

Er det generel kløe eller kløe over halen/lænden kan man selv tjekke for lopper. Det gøres med en almindelig tættekam. Hvis man fanger lopper er sagen selvfølgelig klar. Det er ikke altid man kan fange levende lopper, men måske får man noget sort fnuller på tættekammen. Hvis man tørrer fnulleret af på et stykke vådt køkkenrulle og der viser sig røde pletter, så er det loppeafføring, og hunden har altså lopper. I så tilfælde skal der selvfølgelig behandles mod lopper. Der er mange forskellige produkter på markedet, pipetter til nakken, tyggetabletter og halsbånd med vidt forskellige virkningsmekanismer. Ring til dyrlægen og få den bedste rådgivning.

Finder man ingen tegn på lopper skal man ringe til dyrlægen. Som sagt er der rigtig mange årsager til kløe/smerter, og derfor skal man gå systematisk til værks så man kan finde den rigtige diagnose/årsag til kløeadfærden.

Generelt kan man forebygge kløe hos sin hund ved at give et kvalitetsfoder, fx foder der er lavet til at understøtte huden. Alternativt kan man købe tilskudsprodukter der indeholder de rigtige olier/fedtsyrer, vitaminer og antioxidanter, nogle hunden ikke selv kan lave, men skal have tilført via foderet.

Via foderet giver man huden og pelsen det bedst mulige forsvar. Er huden og pelsen ”i god stand”, dvs. tilpas fugtig/fedtet, med god elasticitet og vitalitet, øger man modstandskræften overfor irriterende stoffer, og man hæver tærsklen for hvornår hunden oplever kløe.

Foder og tilskudsprodukter findes i et hav af varianter og det kan være noget af en jungle at finde rundt i. Noget foder der er super godt for naboens hund er ikke nødvendigvis lige det din hund har brug for. Spørg dyrlægen til råds angående netop din hund.